به گزارش پایگاه خبری یزدفردا؛ محمدحسین دهقان امروز شنبه ششم خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دادستانی شهرستان در یک سال گذشته، اظهار کرد: در حوزه مقابله با زمینخواری و صیانت از منابع طبیعی، با صدور دستورات قضایی و همکاری اداره منابع طبیعی، بیش از ۸۶ هزار متر مربع از اراضی ملی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود، پیش از تشکیل پرونده قضایی رفع تصرف شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی، افزود: با همکاری اداره جهاد کشاورزی، بیش از ۷۰ هزار متر مربع از اراضی زراعی و باغی که به صورت غیرمجاز تغییر کاربری یافته بودند، به چرخه تولید کشاورزی بازگردانده شد.
دهقان حفاظت از محیط زیست را از مطالبات جدی مردم دانست و گفت: گشتهای مشترک با حضور اداره محیط زیست، اداره کار و فرمانداری به صورت شبانه از واحدهای صنعتی انجام شد و در نتیجه، شش کارخانه آلاینده پلمب و برای پنج مدیرعامل متخلف پرونده قضایی تشکیل شد.
وی با اشاره به ساماندهی خانهباغها نیز بیان کرد: برای نخستین بار مقرر شد مالکان خانهباغهایی که قصد اجاره ملک خود را دارند، مجوز لازم را از اداره میراث فرهنگی دریافت کنند.
به گفته دادستان مهریز، در همین راستا، هشت باغ که محل وقوع تخلفات و ایجاد مزاحمت برای شهروندان بودند پلمب شدند و روند برخورد با متخلفان ادامه دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تخلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته بیش از ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف شد و این توقیفها حداقل به مدت یک ماه ادامه داشت.
وی افزود: خانوادهها باید از قرار دادن موتورسیکلت در اختیار نوجوانان فاقد گواهینامه یا ناقض مقررات ایمنی، خودداری کنند زیرا پیشگیری از وقوع حوادث، مؤثرتر از برخوردهای قضایی است.
دهقان درباره ساماندهی اتباع نیز اظهار کرد: بیش از ۵۰ خودروی حامل اتباع توقیف شد و با اجرای مصوبه شورای تأمین، اقامت اتباع در روستاهای ییلاقی ممنوع اعلام و در همین راستا بیش از ۶۰ منزل که محل اسکان اتباع در این مناطق بود، پلمب شد.
وی همچنین از پلمب هفت پاتوق عرضه و مصرف مواد مخدر در سطح شهرستان خبر داد و افزود: این مراکز با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر شناسایی و تعطیل شدند تا امنیت و آرامش شهروندان تأمین شود.
دادستان مهریز با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جرایم اقتصادی، گفت: با همکاری پلیس فتا و دستورات قضایی، بیش از ۸۵۰ میلیون تومان از وجوه کلاهبرداریشده پیش از تشکیل پرونده به صاحبان آن بازگردانده شد.
وی از شهروندان خواست؛ خریدهای اینترنتی را تنها از سایتهای معتبر انجام دهند و نسبت به پیامکهای حاوی لینکهای ناشناس هوشیار باشند.
دهقان در ادامه با هشدار نسبت به روند تفکیک باغات و ساختوسازهای غیرمجاز، گفت: هویت باغشهر مهریز در معرض تهدید جدی قرار دارد و رسانهها و مردم باید نسبت به هرگونه تفکیک غیرقانونی باغها حساس باشند تا این میراث ارزشمند برای نسلهای آینده حفظ شود.
وی با بیان این که دادسرای مهریز ماهانه به طور متوسط پذیرای بیش از ۸۰ نفر در ملاقاتهای مردمی است، افزود: دادسرای مهریز با ارزیابی بیش از ۴۰ شاخص عملکردی، سال گذشته رتبه نخست دادسراهای استان را کسب کرد.
دادستان مهریز از افتتاح قریبالوقوع مرکز شوق زندگی به عنوان مرکز شناسایی و کاهش آسیبهای اجتماعی خبر داد و گفت: این مرکز با حضور همه دستگاههای مرتبط و تحت مدیریت دادستانی به صورت متمرکز برای کاهش آسیبهای اجتماعی فعالیت خواهد کرد.
وی همچنین از صدور اسناد مالکیت برای تعدادی از حسینیهها، مدارس و فضاهای عمومی شهرستان، کلنگزنی ساختمان انجمن حمایت از خانوادههای زندانیان و توسعه خدمات الکترونیک قضایی خبر داد و افزود: اکنون بیش از ۹۸ درصد ابلاغیههای قضایی در شهرستان به صورت الکترونیکی انجام میشود.
دهقان در پایان با قدردانی از همکاری رسانهها تأکید کرد: اطلاعرسانی صحیح و انتشار اخبار دستگاه قضایی نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم دارد. دستگاه قضایی از نقد منصفانه و سازنده استقبال میکند، اما انتظار دارد نقدها با هدف اصلاح امور و به دور از تخریب مطرح شود.
- نویسنده : یزدفردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا

شنبه 27,ژوئن,2026